پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)
پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)

پروژه مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه)


تاریخ طراحی : ۱۳۹۸

موقعیت: ایران – استان زنجان- شهر ابهر
معمار و طراح شهری: رضا محمدی‌وند
کارفرما: شهرداری ابهر

توضیحات:

ورودی شهر رابط میان حومه و فضای ساخته شده شهری است که ارتباط میان شهر و پیرامونش را به‌صورت سلسله مراتب سازماندهی شده و نظام‌مند برقرار می‌نماید .ورودی شهر، مفصل اتصال دهنده فضای مصنوع داخل و فضای طبیعی خارج شهر بود . برهم خوردن سلسله مراتب فضایی در نظام کالبدی شهرها به دلیل مدرنیزه شدن، فضاهای ورودی شهر را دچار بی‌هویتی و نابسامانی کرد. این نابسامانی‌ها مبادی ورودی را از حداقل مؤلفه‌های سازنده یک فضای مطلوب شهری بی‌بهره می‌کنند. نخستین فضای برخورد مسافر با شهر ورودی آن است و نخستین تصویر ذهنی و پیش‌داوری‌های وی بر این اساس صورت می‌گیرد. فضای ورودی ویترین نمایش هویت و معرف شهر است، بنابراین بایستی به‌گونه‌ای طراحی و تعریف شود که ارتباطی قوی و عمیق با مخاطبین داشته باشد و در شکل‌گیری خاطرات جمعی و تصورات ذهنی آن‌ها مؤثر باشد.
ساماندهی و طراحی مسیر ورودی به شهرها همواره یکی از موضوعات قابل‌توجه در فضاهای شهری امروزی به شمار می‌رود. دلیل این امر دگرگونی مفهومی است که در گذشته از شهر و مقوله ورودی و خروجی شهر در نظر افراد بوده است. بطوریکه نخستین تصویری که از هر شهر در ذهن انسان نقش می‌بست تصاویر ورودی و خروجی شهر بود، زیرا این تصویر علاوه بر آن به عنوان سمبلی از نحوه زیست و فرهنگ حاکم بر منطقه و شرایط خاص اقلیمی آن منطقه بود… اما به دلیل دگرگونی در مفهوم و تحول در فرم و تغییر عملکرد بسیاری از عناصر شهری، ازجمله مقوله مبادی ورودی و خروجی شهرها، باعث گردید که ضوابطی در این حوزه به لحاظ بازسازی مفهوم ورودی با توجه به نقش و خصوصیات آن جمع‌آوری گردد ، که شامل حوزه‌های برنامه‌ریزی ، طراحی و ترافیکی و … مسیر می‌باشد، که اجرای آن‌ها در حوزه مسیر ورودی شهرها به‌عنوان یک ضرورت تلقی می‌گردد.
پروژه حاضر تحت عنوان مطالعات ساماندهی ترافیکی و منظر شهری ورودی شهر ابهر (از سمت آزادراه) با  بهره‌گیری از داده‌های میدانی و مطالعات کتابخانه‌ای، در پنج فصل انجام‌شده است که در گزارش آن به بخش‌های ذیل اشاره شده است:

  • بخش اول: اخذ اطلاعات پایه و انجام اقدامات و بررسی‌های مقدماتی
  • بخش دوم: شناسایی و برداشت وضعیت موجود
  • بخش سوم: شناخت و تحلیل محدوده مورد مطالعه از منظر شهری
  • بخش چهارم: تحلیل وضع موجود و شناسایی کاستی‌های حوزه نفوذ از منظر ترافیکی
  • بخش پنجم: ارائه راهکارها و طرح‌های پیشنهادی